Založ si blog

Čaj grófa Greya

Earl Grey

Earl Grey

Pokračujem v predstavovaní čajov, ktoré mi učarovali a ktoré som si obľúbil. V predošlom článku som písal o zelenom čaji Dračia studňa (tu). Dnes popíšem môj najobľúbenejší, čierny Earl Grey. Tento čaj je pomenovaný po grófovi Greyovi. Bol to humánny a energický whigovský rival toryovského vojvodu z Wellingtonu, ktorému zmaril plány stať sa ministerským predsedom.  Výrazne sa zaslúžil o zrušenie otroctva v britskom impériu, ale hlavne sa preslávil svojim obľúbeným čajom. Pôvod tejto zmesy je opradený tajomstvom. Hovorí sa že ho prvý pil už skôr, ako sa stal ministerským predsedom, podľa receptu ktorý získal od jedného mandarína, keď bol v diplomatických službách v Číne. Podľa iných zdrojov dostal tento recept po odchode z Číny. Je zaujímavé že číňania nikdy nepili Earl Grey. Dokonca som čítal že gróf Grey nikdy nebol v Číne a čaj mu odtiaľ len priviezli.  Tiež je záhadou ako sa tento čaj stal medzinárodným bestselerom. Jedna z teórii je tá, že ľudia majú väčšinou znečistené podnebie v ústach pitím veľkého množstva kávy a teda si nemôžu vychutnať bežné čaje. Zaujme ich práve chuť Earl Grey. Príchuť tejto slávnej zmesi je spôsobená bergamotovou silicou, ktorou je čaj prevoňaný. Earl Grey bol zrejme prvým voňavým čajom na Západe a je rovnako obľúbený ako jasmínový čaj v Číne. Bergamot nemá mimochodom nič spoločné s mestom Bergamo v Taliansku. Je to  názov citrusového plodu (Citrus bergamia), ktorý sa pestuje pri Stredozemnom mori pre vonnú silicu, ktorá sa pripravuje lisovaním a používa sa aj na výrobu parfémov. Dnes sa pravdaže pridáva hlavne do Earl Grey.  Množstvo tejto silice určuje intenzitu vône a práve tou sa od seba jednotlivé čaje líšia. Vždy keď si pripravujem tento čaj, nezabudnem si riadne privoňať k otvorenej škatuľke s čajom. Tá vôňa je úžasná.

A ako sa tento čaj pripravuje?

Kedže ide o zmes čiernych čajov, pripravuje sa ako bežné čierne čaje. Čaj zalievame 95 – 100 stupňovou vodou.  Na jednu 2,5 dcl šálku dáme  1 čajovú lyžičku. Lúhujeme 2-3 minúty. Čaj pripravený týmto spôsobom povzbudzuje činnosť mozgu, nezaťažuje srdce a krvný obeh. Ak čaj lúhujeme 5 minúť (dlhšie neodporúčame), potom pripravený čaj podporuje činnosť  tráviacich orgánov a upokojuje žalúdok a črevá. Ak čaj lúhujeme dlhšie ako 5 minút horkne a tmavne.

Stretol som sa aj so zelenou verziou Earl Grey, ale podľa mňa najlepší je čierny.

plod bergamotu

plod bergamotu

šálku z tohoto čaju mám pred sebou pri písaní  článku

šálku z tohoto čaju mám pred sebou pri písaní článku

Rýchlovlak v hlave

31.07.2020

Prečítal som si jeden článok v časopise, kde boli popísané rôzne druhy meditácií. Jedna z nich ma zaujala tak, že som sa v nej našiel. Niečo podobné sa deje teraz aj mne. Predstavte si, ako sedíte v rýchlovlaku. Za oknom pozorujete, ako sa krajina rýchlo mihá. Teraz si predstavte, že sedíte v osobnom vlaku a okolitú krajinu vnímate oveľa lepšie. Máte šancu, čas vidieť [...]

Aj o tom, ako som si svoje prvé runy vyrobil

10.12.2019

Od včerajšieho dňa mi vnútorný hlas, čiže moje vyššie Ja hovorí, aby som sa čo to naučil o runách. Zase je tu asi niečo, čomu sa mám venovať, alebo priučiť, poučiť z niečoho… a to sú runy. Doteraz som len vedel že runy sú, že majú istú moc, že ich dlhú dobu ohrievali pod svojimi krídlami Kelti, starí Germáni, hoci história rún siaha oveľa ďalej. Viem o [...]

Babolety . . . urpínske

17.10.2019

Znovu bol krásny deň babieho leta a voľba menšieho výletu padla na neďaleký Urpín vedľa ktorého je prilepená Banská Bystrica. Cesta naň viedla popri rozprávkovom dome. (pre nedeformovaný pohľad klik na obrázky) Aj Banská Bystrica má svoj strašidelný dom. Určite nie jeden a ani o tomto som si nie istý či v ňom straší, ale počul som o tom 🙂 Cestu mi spestrila [...]

gangy, švédsko

Na podujatie švédskej Ľavicovej strany vtrhli útočníci, hlásia troch zranených

24.04.2024 23:24

Večerné podujatie v Štokholme malo byť o rastúcom fašizme vo Švédsku.

bombic

Británia rozhodla o vydaní extrémistu Bombica na Slovensko. Odkázal, že nikam nejde

24.04.2024 22:40

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné, môže sa proti nemu odvolať.

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 128
Celková čítanosť: 592951x
Priemerná čítanosť článkov: 4632x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy