Založ si blog

Raz hore, raz dole, z hora je ale lepší výhľad

Včera poobede som opäť obul túlavé topánky a vybral som sa  ešte s plným bruchom na podľa mapy nevinnú túru. Aby som nechodil len tak zbytočne, nešiel som si miesta, kde sa nachádzali aj dve kešky (keška = cache = geocaching, zábavka pri ktorej sa pomocou GPS hľadajú skrýše – kešky a o tejto zábavke som už písal v niektorých minulých mojich článkoch). Jedna bolo na Panskom dieli a druhá na vedľajšom vrchu Horný diel. Z môjho balkóna vidieť oba dieli ako celkom blízke kopce, tak som počítal že do troch hodín to obehnem. Nakoniec som sa domov doplantal asi po piatich hodinách a poriadne uchodený. Pozrel som doma do mobilu do sport trackeru (to je môj elektronický stopovací pes, ktorý mi zaznamenáva trasu, meria čas, kilometre a potom mi to doma ukáže na monitore PC na mape) a tam mi nameralo že som prešiel 16 km. Už len stúpanie na Pansky diel je ako cesta na strechu, hlavne keď sa ide cez Hrádok a potom priami rovno na vrchol Panskeho. Tak som sa tam asi po jeden a pol hodine premáčania trička vyštveral a zavetril som cez mobilnú aplikáciu kde sa nachádza keška. Ukázalo mi niečo okolo 100 metrov. Tak som sa určeným smerom vybral, ale poplietol ma hustý les, nakoľko som mal zapnutý kompas a ten ukazuje vzdušnú čiaru, tak som sa po chvíli vrátil pred les a obchádzal som ho druhou stranou. Vošiel som do lesa teda druhou stranou a po chvíli, po indícii podľa ktorej som mal okrem súradníc kešku nájsť som ju aj objavil. Zalogoval som sa tam, vybral som a vložil malý darček a naťukal som do mobilu súradnice druhej kešky. Miesto kde sa mala nachádzať som aj videl z vrcholu Panskeho dielu, vzdušnou čiarou to bolo asi dva kilometre, tak som sa tým smerom aj vybral. Nechcelo sa mi motať sa zdĺhavejšie po chodníku. Tak som si to najskôr po lúkach namieril vzdušnou čiarou k Hornému dielu. Lenže jedno je vidieť z vrchu  kopca vzdušnou čiarou miesto, kde sa chceme dostať a iné je už potom mimo chodníka, hlavne keď sa lúka skončila a nastúpil hustý čierny les ako z Karkulky, nájsť v lese priechodnú škulinku do strmého kopca. Už som hrešiac chcel ísť lúkou na vrchol a odtiaľ sa napojiť na chodník, keď som objavil nenápadný chodníček do lesa. Pustil som sa teda ním a veru mi aj poriadne lepilo, lebo táto oblasť je aj medvedím rajónom a vyskytuje sa tu dosť týchto chlpáčov. Odvahu mi tiež nedodalo, keď som si spomenul na slová, ktoré som si prečítal predvčerom na fejsbúku od kolegu, ktorý písal: „ Bežím si bežím chodníčkom s MP3 na ušiach obzriem, sa vedľa a vedľa mňa beží maco“. Bolo to vzdušnou čiarou asi 5 km od miesta kde som sa pohyboval ja teraz. V hlave som písal scenáre, čo by som urobil, keby som stretol maca a zároveň som ich aj škrtal. Takto sa zabávajúc ani neviem ako,  ocitol som sa von z lesa na veľkej lúke s nádhernými výhľadmi na Veľkú Fatru, Kremnické vrchy a na celú Banskú Bystricu s mojim sídliskom, ktoré som mal priamo pod sebou. Pozrel som do mobilu, zorientoval som sa kde je keška a vybral som sa tým smerom. Opäť som ju úspešne bez nejakého hľadania našiel, zvyčajný rituál: zalogovať, niečo zobrať, niečo vložiť, zamaskovať kešku naspäť a bolo to.  Nechcelo sa mi trepať naspäť na Pansky diel a odtiaľ ísť domov, začal som sa rozhliadať po chodníku, ktorý by viedol dole z Horného dielu. Raz som tade ale opačným smerom šiel, ale bolo to už dávno a malo by ma to zaviesť do Sásovskej doliny. Chodník som objavil a už som len dúfal že ma zavedie tam, kde som chcel. Ak som šiel od Panskeho dielu hustou čiernou horou, teraz som sa po chvíli ocitol ešte v černejšej a hustejšej hore ako pred chvíľou, s chodníkom pod nohami tenučkým a miestami sa strácajúcim. Opäť mi hlavou lietali myšlienky na maca, ale už mi nejako došli inšpirácie na scenáre stretu s chlpáčom, tak som mysliac si že budem bezpečnejší začal pískať na celú horu ako keby som horu predal (ako sa hovorí). Pískanie mi chvíľami dochádzalo, keď som šiel hore kopcom, meniac sa na nejaký divný sypot, ale cestou z kopca som opäť pískal sťa slávik na celú horu. Našťastie som sa dostal na nejakú lesácku cestičku, ktorá ma po nejakom čase doviedla ku „kejde“, kde t.č. chovajú kone. Najskôr mi od radosti poskočilo srdce, potom aj ja celý a už som si to namieril dole kopcom až som sa ocitol na asfaltke asi v polovici Sásovskej doliny, na mieste kde som nedávno našiel tiež kešku Dryádine oči (o ktorej som už písal v jednom z predchádzajúcich blogoch). Tak som sa dosť uchodený dostal šťastne domov, misiu som splnil a to je aj všetko.

…. ešte nejaké foto. (Klik na jednotlivé obrázky aby sa správne zobrazili.)

Pohľad z nášho balkóna. Vpravo Pansky diel, vľavo Horný diel

Na vedľajšom Selčianskom dieli sa pásli ovce. Jediné živé duše čo som na tejto túre stretol aj to nás delila dolina a pár km

Štverám sa na Panský diel. Strom je asi v polovici kopca

Pri zastavení a obzretí v popredí kopec Hrádok, vzadu moje sídlisko a vpravo Banská Bystrica

Priblížené sídlisko Sásová

Vrchol

Nález prvej kešky na Panskom dieli

aj hubu som našiel a nechal rásť, držiac sa hesla ži a nechaj žiť 🙂

Tu v tomto bludisku som kešku našiel

Krásny výhľad z Panskeho dielu na Veľkú Fatru a Krížnu.

Stačilo pootočiť hlavu doľava a naskytol sa pohľad na Kremnické vrchy.

A ešte viac vľavo pohľad na: zelená plešina je vrch Urpín, časť mesta BB a vzadu dva sivobiele obdĺžniky sú letisko Sliač, vzdialené 15 km od BB

Priblížený pohľad na časť náprotivného kopca Horný diel kde je druhá keška

Tu zase opačný pohľad z Horného dielu na Pansky diel

Nájdená druhá keška na Hornom dieli

Tu už konečne civilizácia. Pod jedným stromom sa pásli kone

Priblížené zaparkované kone

A nakoniec mapa kade som to včera chodil

Rýchlovlak v hlave

31.07.2020

Prečítal som si jeden článok v časopise, kde boli popísané rôzne druhy meditácií. Jedna z nich ma zaujala tak, že som sa v nej našiel. Niečo podobné sa deje teraz aj mne. Predstavte si, ako sedíte v rýchlovlaku. Za oknom pozorujete, ako sa krajina rýchlo mihá. Teraz si predstavte, že sedíte v osobnom vlaku a okolitú krajinu vnímate oveľa lepšie. Máte šancu, čas vidieť [...]

Aj o tom, ako som si svoje prvé runy vyrobil

10.12.2019

Od včerajšieho dňa mi vnútorný hlas, čiže moje vyššie Ja hovorí, aby som sa čo to naučil o runách. Zase je tu asi niečo, čomu sa mám venovať, alebo priučiť, poučiť z niečoho… a to sú runy. Doteraz som len vedel že runy sú, že majú istú moc, že ich dlhú dobu ohrievali pod svojimi krídlami Kelti, starí Germáni, hoci história rún siaha oveľa ďalej. Viem o [...]

Babolety . . . urpínske

17.10.2019

Znovu bol krásny deň babieho leta a voľba menšieho výletu padla na neďaleký Urpín vedľa ktorého je prilepená Banská Bystrica. Cesta naň viedla popri rozprávkovom dome. (pre nedeformovaný pohľad klik na obrázky) Aj Banská Bystrica má svoj strašidelný dom. Určite nie jeden a ani o tomto som si nie istý či v ňom straší, ale počul som o tom 🙂 Cestu mi spestrila [...]

Baltimore most loď nákladná

Po zrútení mosta v Baltimore našli telá dvoch zo šiestich nezvestných osôb

28.03.2024 10:12

Obrovská nákladná loď, ktorú nebolo možné ovládať a následne narazila do mosta, absolvovala predtým v miestnom prístave „bežnú údržbu motora“.

Rakva / Rakvy / Cintorín / Pohreb /

Nadúmrtnosť po troch rokoch klesla takmer na nulu, podpísali sa pod to dva hlavné faktory

28.03.2024 09:50

Počet zomretých vlani klesol v porovnaní s rokom 2022 vo všetkých krajoch Slovenska.

Štefan Harabin

To je nejaká partizánčina. Harabin poprel podporu Pellegrinimu

28.03.2024 09:00, aktualizované: 10:05

V médiách sa ráno objavila správa, že Harabin pôjde voliť v druhom kole šéfa Hlasu.

Vladimir Putin

Rusko nezaútočí na Pobaltie, Poľsko či Česko, je to úplný nezmysel, ide len o strašenie ľudí, tvrdí Putin

28.03.2024 08:00, aktualizované: 08:28

"Voči týmto štátom nemáme žiadne agresívne úmysly," povedal ruský prezident.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 128
Celková čítanosť: 590722x
Priemerná čítanosť článkov: 4615x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy