Založ si blog

Viete že? … Svätý Štefan, čas na návštevy a zábavy

stefanus-490x773

Pokračovanie vianočnej minisérie (predošlý článok)

Po Štedrom dni nasledujú ďalšie dva sviatky vianočné.  25.12. sa slávi Prvý sviatok vianočný,  Sviatok narodenia Pána.  Zvykom bolo,  že v tento vianočný sviatok, skôr ako sa čokoľvek začalo v dome robiť, utekal niekto na potok po vodu. Mal to byť najstarší člen rodiny, ktorý predtým ako načrel vodu, hodil do potoka kúsok oblátky. Vodou potom pokropil ľudí aj miestnosť. Do vody hodili peniaz, niekde jabĺčko alebo chren a od najstaršieho po najmladšieho sa v nej rad  radom všetci umyli. Peniaz mal zaistiť každému blahobyt, jablko zdravie, chren silu a spoločné umývanie vzájomnú súdržnosť.

Na Vianočné sviatky  nadväzujú sviatky prvých kresťanských mučeníkov. V stredoveku ich volali  Kristova družina. Sv. Štefan má sviatok  26. 12., sv. Ján  27.  12 a  28. 12. si kresťania pripomínajú sväté betlehemské Neviniatka. V týchto troch sviatkoch sú obsiahnuté všetky formy mučeníctva . Dobrovoľné a uskutočnené – Štefan, dobrovoľné a neuskutočnené – Ján a nedobrovoľné a uskutočnené – Neviniatka.
Druhý sviatok vianočný, sviatok sv. Štefana sa spomína na východe už v 4. storočí, na západe o niečo neskôr. Jeho úcta zaznamenala veľký vzostup, keď sa našli v 5. st. jeho relikvie pri Jeruzaleme a keď ich časti boli rozdelené do mnohých krajín a kostolov. Tak vznikali jemu zasvätené kostoly a kaplnky, napríklad viac ako 30 ich bolo postavených v Ríme.
O sv. Štefanovi sa hovorilo ako o charizmatickom  rečníkovi. Kazateľstvo však nebolo jeho hlavnou úlohou. Patril medzi prvých sedem diakonov, čiže pomocníkov dvanástich apoštolov, ktorí s pribúdaním obrátených nestíhali plniť všetky povinnosti.

V slovenskom kalendári dnes slávime meno Štefana. Toto meno  pochádza z gréckeho mena Stefanos a znamená korunovaný, ovenčený. Na Slovensku je sviatok sv. Štefana dňom návštev, vinšovania, koledovania a zábavy. Vzhľadom na pôstny charakter Adventu vystupuje v tento deň do popredia uvoľnenosť a radosť. Popoludní sa na dedinách zvykli hrávať divadlá, večer patril tradičným svätoštefanským zábavám.

Štefanovia, všetko najlepšie.

Rýchlovlak v hlave

31.07.2020

Prečítal som si jeden článok v časopise, kde boli popísané rôzne druhy meditácií. Jedna z nich ma zaujala tak, že som sa v nej našiel. Niečo podobné sa deje teraz aj mne. Predstavte si, ako sedíte v rýchlovlaku. Za oknom pozorujete, ako sa krajina rýchlo mihá. Teraz si predstavte, že sedíte v osobnom vlaku a okolitú krajinu vnímate oveľa lepšie. Máte šancu, čas vidieť [...]

Aj o tom, ako som si svoje prvé runy vyrobil

10.12.2019

Od včerajšieho dňa mi vnútorný hlas, čiže moje vyššie Ja hovorí, aby som sa čo to naučil o runách. Zase je tu asi niečo, čomu sa mám venovať, alebo priučiť, poučiť z niečoho… a to sú runy. Doteraz som len vedel že runy sú, že majú istú moc, že ich dlhú dobu ohrievali pod svojimi krídlami Kelti, starí Germáni, hoci história rún siaha oveľa ďalej. Viem o [...]

Babolety . . . urpínske

17.10.2019

Znovu bol krásny deň babieho leta a voľba menšieho výletu padla na neďaleký Urpín vedľa ktorého je prilepená Banská Bystrica. Cesta naň viedla popri rozprávkovom dome. (pre nedeformovaný pohľad klik na obrázky) Aj Banská Bystrica má svoj strašidelný dom. Určite nie jeden a ani o tomto som si nie istý či v ňom straší, ale počul som o tom 🙂 Cestu mi spestrila [...]

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 128
Celková čítanosť: 590762x
Priemerná čítanosť článkov: 4615x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy