Založ si blog

Mamut

V dnešný krásny slnečný deň som sa vybral s dcérou aj s geopsom Teom nájsť jednu kešku, ktorá má názov Mamut.  Keška (cache) sa nachádza neďaleko domu v ktorom bývam, vzdušnou čiarou je to cca 1 km. Čo je keška a čo je geocaching som už vo svojich predošlých blogoch písal. Kto chce, môže si niečo o tejto medzinárodnej zábavke hľadania skrýší pomocou aplikácii v mobile a súradníc GPS nájsť na nete. Konkrétne táto keška je z radu mystery, teda na to aby som získal súradnice kešky som musel vyrátať, či nájsť pár hádaniek a navštíviť dve miesta. Potom som podľa získaných čísel, ktoré som vložil do vzorca vypočítal súradnice skrýše no  a dnes padlo rozhodnutie ísť pohľadať kešku.V krátkosti popíšem strom, ktorému je venovaná  keška. Je to sekvojovec mamutí, ihličnatý strom z triedy ihličnanov. Jeho koruna je široko kuželovitá, kôra je škoricovo hnedej farby, je mäkká a zvislo ryhovaná. Hrúbka kôry dosahuje až do 60 cm, čím je strom v prírode celkom dobre chránený proti lesným požiarom. Drevo Sekvojovca je mimoriadne tvrdé a vraj nehorľavé. Tento strom začne rodiť šišky až v 200 rokoch svojho života. Sekvojovec mamutí dorastá do výšky aj 90 metrov, váži aj niekoľko tisíc ton a vek niektorých jedincov môže dosiahnuť aj 4000 rokov. Kmeň dospelého sekvojovca  v spodnej časti môže dosiahnúť  15 metrov, čo zodpovedá obvodu 46 metrov. V národnom parku Yosemit popod jednu zo sekvojí vybudovali vozovku s dvoma jazdnými pruhmi bez drastického ohrozenia samotného stromu. Vyskytujú sa na severoamerickom kontinente.  Zrejme najslávnejšou sekvojou na svete je sekvojovec mamutí nazvaný generál Sherman v národnom parku Sequoia. Jeho parametre sú: výška 83,8 m, obvod pri zemi 31,3 m hmotnosť stromu je 6167 ton.

Konkrétny sekvojovec mamutí, ktorému je venovaná táto keška sa nachádza na našom banskobystrickom sídlisku pred jedným z panelákov.

Nie je mohutný ako známy Shermen, ale je zrejme najväčší v našom meste. Jeho výška presahuje výšku osem poschodového paneláku, pred ktorým rastie. Zasadený bol pravdepodobne tesne po vzniku tohto sídliska, takže jeho vek sa odhaduje na 28-30 rokov. Súradnice ku skrýši ma ale zaviedli necelý kilometer od tohto sekvoca, ku jeho mladšiemu bratovi, ktorý rastie mimo sídliska, teda jeho šanca na dožitie sa vyššieho veku je dosť veľká.

No a tu je pár fotiek zo samotného hľadania a nájdenia kešky:

… cestou som sa trochu hral a fotil..

.. mladší brat sídliskového sekvojovca, kde je ukrytá samotná keška. Presné miesto z pochopiteľných dôvodov neukážem 😉

.. samotná keška..

.. unavený geopes Teo..

.. stále unavený a už aj smädný geopes Teo..

.. pohľad na púpavovú lúku a v diaľke zľava Malý diel, Panský diel, Selčianský diel..

 

foto: Sherman z netu a ostatné od autora blogu

Rýchlovlak v hlave

31.07.2020

Prečítal som si jeden článok v časopise, kde boli popísané rôzne druhy meditácií. Jedna z nich ma zaujala tak, že som sa v nej našiel. Niečo podobné sa deje teraz aj mne. Predstavte si, ako sedíte v rýchlovlaku. Za oknom pozorujete, ako sa krajina rýchlo mihá. Teraz si predstavte, že sedíte v osobnom vlaku a okolitú krajinu vnímate oveľa lepšie. Máte šancu, čas vidieť [...]

Aj o tom, ako som si svoje prvé runy vyrobil

10.12.2019

Od včerajšieho dňa mi vnútorný hlas, čiže moje vyššie Ja hovorí, aby som sa čo to naučil o runách. Zase je tu asi niečo, čomu sa mám venovať, alebo priučiť, poučiť z niečoho… a to sú runy. Doteraz som len vedel že runy sú, že majú istú moc, že ich dlhú dobu ohrievali pod svojimi krídlami Kelti, starí Germáni, hoci história rún siaha oveľa ďalej. Viem o [...]

Babolety . . . urpínske

17.10.2019

Znovu bol krásny deň babieho leta a voľba menšieho výletu padla na neďaleký Urpín vedľa ktorého je prilepená Banská Bystrica. Cesta naň viedla popri rozprávkovom dome. (pre nedeformovaný pohľad klik na obrázky) Aj Banská Bystrica má svoj strašidelný dom. Určite nie jeden a ani o tomto som si nie istý či v ňom straší, ale počul som o tom 🙂 Cestu mi spestrila [...]

forró, fico, galanta

Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len Forró, nie celá strana. Inak sa to čítať nedá

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Jaroslav Naď

Naď: Najväčšou výzvou pre NATO bude odolať dezinformačným útokom

29.03.2024 11:47

Podľahnutie premysleným kampaniam, na ktoré je podľa štatistík Slovensko náchylné, môže podľa Naďa oslabiť celkovú dôveru v NATO a Alianciu samotnú.

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 128
Celková čítanosť: 590839x
Priemerná čítanosť článkov: 4616x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy