Založ si blog

Vyrastal som na Floydoch

Pink Floyd

Nie, nie sú to žiadne ostrovy na ktorých som vyrastal. Vyrastal som na Uhlisku. Aj keď kapela ktorá ma sprevádza skoro celý život z ostrovov pochádza.

Včera sa tu objavil článok od Devany o hudbe, v ktorom sa krásne vyznala z toho, čo pre ňu hudba znamená.

V jej komentoch som videl viac príspevkov ohľadne skupiny Pink Floyd. Inšpirovalo ma to, aby som napísal aj ja kúsok o hudbe samotnej a o tom ako nás/mňa  hudba formuje, kúsok o sebe a láske k hudbe a kúsok aj o mojej srdcovke skupine Pink Floyd.

Čo je to vlastne hudba? Dozvedel som sa v jednej debate v televízii, že hudba je zoskupenie zvukov, tónov, harmónii,  melódie a rytmu v nejakom čase a priestore. Znie to dosť surovo a sivo, ale ak sa nájde  niekto, kto dokáže tieto veci zmiešať dokopy a vdýchnuť tomu všetkému dušu, vznikne  z týchto ingrediencií  hudba. Hudba, ktorá dokáže zaplniť duše tým ktorí ju vedia prijať. Hudba, ktorá dokáže v ľuďoch vyvolať rôzne pocity. Dokáže vyvolať radosť, smútok, romantické pocity. Vďaka hudbe sa vieme vyrovnať s rôznymi emóciami. Hudba pomáhala ľuďom trochu zabudnúť na každodenné starosti. A pomáhala napríklad nevoľníkom pri hrdlačení na pánskom, či otrokom pri práci niekde na plantáži. Aj tam vznikala hudba.

Hudba sa využíva tiež pri liečení. Používa sa na to zväčša relaxačná hudba. Z vážnej hudby spomeniem,  že  Vivaldiho hudba posilňuje pamäť, Mozartova má stimulačný vplyv na  mozog. Existuje mnoho hudobných žánrov od vážnej hudby, cez populárnu, ľudovú a tieto druhy hudby sa ešte delia na ďalšie hudobné žánre.

Ja dokážem počúvať skoro akúkoľvek hudbu, ktorá ma zaujme a niečo mi dá. Dokážem počúvať Bachove organy, nádherné Vivaldiho  štyri ročné obdobia, naproti tomu dravé akoby garážovky od Green Day, Metalicu, Coldplay, potom jemného Vangelisa, Enyu pri ktorých keď zavriem oči, spustí sa mi premietacie plátno a pustí sa mi film z produkcie mojej fantázie. A samozrejme  moju hudobnú klasiku na ktorej som vyrastal Pink Floyd, Queen,  Electric Ligh Orchestra , Genesis a mnoho iných kapiel a spevákov. Už-už by som zabudol na našu Československú hudbu.  Večný Olympic, Elán, Katapult, Nohavica, Marika, Tublatanka, Metalinda…

Dostal som sa až k mojej srdcovej kapele  Pink Floyd. Pri tejto  skupine som rástol, menil oblečenie, chlpatel i strácal chlpy, prežil dvojročnú nezmyselnosť v zelenom, založil som si vlastnú rodinu a aj pozoroval ako sa rodina mení a zmenšuje a dúfam že sa dožijem ako sa pri Floydoch  rodina opäť rozrastie.

Nechcem písať dlhočiznú a pestrú históriu a diskografiu Pink Floyd, tú si každý môže vygúgliť, tak len z rýchlika. Nedávno som videl výborný dokument s Davidom Gilmourom, ktorý nádherne rozprával o histórii Pink Floyd. Vznikli v roku 1964 a asi o 10  rokov  som ich zaregistroval aj ja. Počas ich pôsobenia sa menilo  zloženie kapely. Najskôr od nich kvôli závislosti na LSD odišiel Barrett. Po nejakých pár vydaných albumoch si to rozdelili asi tak, že Waters písal texty a spieval, Gilmour čaroval  s gitarou a úžasne spieval, Wright hral na kávesy a tiež spieval a Mason kúzlil rôzne floyďácke efekty. Priznám sa, že ich prvé albumy ma veľmi nenadchli. Zato pre mňa asi najlepšia je ich trilógia Dark Side Of The Moon, Wish You Were Here a Animals. Potiaľto sa dá hovoriť o štýle hudby progrock. Potom na scénu nastúpilo disco a to tiež trochu poznačilo ich album The Wall, ktorý bol  podľa scenára  Watersa aj sfilmovaný. Kto by nepoznal ich  Another Brick In The Wall. Stena obohnala snáď celý svet. Po javiskách sa preháňal zlý profesor, lietalo prasa, stavala a rúcala sa stena. Ich koncerty boli nádherne vyšperkované a preplnené úžasnými efektmi.  Rúcaním steny sa akoby začala rúcať a kapela. Najskôr odišiel Wright, potom po Final Cut aj Waters. Úžasné sú aj Gilmourové samostatné albumy. Časom vznikli  skupiny, ktoré napodobňujú Pink Floyd a viacerým to ide výborne. Či sú to austrálsky Australian Pink Floyd Show, anglický Brit Floyd, dokonca majú zastúpenie aj v Mongolsku Shar Airag Mongolia, ktorí ich tiež ich nádherne hrajú.

https://www.youtube.com/watch?v=3j8mr-gcgoI

https://www.youtube.com/watch?v=cmxuqWFVglQ

https://www.youtube.com/watch?v=MSl7QLzuU0I

https://www.youtube.com/watch?v=E3kY_fxfKkA

Rýchlovlak v hlave

31.07.2020

Prečítal som si jeden článok v časopise, kde boli popísané rôzne druhy meditácií. Jedna z nich ma zaujala tak, že som sa v nej našiel. Niečo podobné sa deje teraz aj mne. Predstavte si, ako sedíte v rýchlovlaku. Za oknom pozorujete, ako sa krajina rýchlo mihá. Teraz si predstavte, že sedíte v osobnom vlaku a okolitú krajinu vnímate oveľa lepšie. Máte šancu, čas vidieť [...]

Aj o tom, ako som si svoje prvé runy vyrobil

10.12.2019

Od včerajšieho dňa mi vnútorný hlas, čiže moje vyššie Ja hovorí, aby som sa čo to naučil o runách. Zase je tu asi niečo, čomu sa mám venovať, alebo priučiť, poučiť z niečoho… a to sú runy. Doteraz som len vedel že runy sú, že majú istú moc, že ich dlhú dobu ohrievali pod svojimi krídlami Kelti, starí Germáni, hoci história rún siaha oveľa ďalej. Viem o [...]

Babolety . . . urpínske

17.10.2019

Znovu bol krásny deň babieho leta a voľba menšieho výletu padla na neďaleký Urpín vedľa ktorého je prilepená Banská Bystrica. Cesta naň viedla popri rozprávkovom dome. (pre nedeformovaný pohľad klik na obrázky) Aj Banská Bystrica má svoj strašidelný dom. Určite nie jeden a ani o tomto som si nie istý či v ňom straší, ale počul som o tom 🙂 Cestu mi spestrila [...]

Najvyšší správny súd, budova

Opozícia žiada zasadnutie výboru ku kontrole rezortu spravodlivosti na Najvyššom súde

26.04.2024 15:28

Predseda výboru Miroslav Čellár reagoval, že zatiaľ podanie opozičných poslancov neeviduje. Ak ho dostane, výbor zvolá.

Vuong Dinh Hue

Komunista dobrovoľne odstúpil z postu šéfa parlamentu. Hue „porušil stanovy strany“

26.04.2024 15:02

Vuong Dinh Hue je ďalším popredným vietnamským činiteľom, ktorý prišiel o funkciu v rámci prebiehajúcej protikorupčnej kampane.

čaputová

Čaputová sa na záver úradovania v Košiciach stretla s Schusterom

26.04.2024 14:08

Súčasťou jej piatkového programu bola aj diskusia so študentmi žurnalistiky a politológie Filozofickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika o význame slobodných médií pre demokraciu.

Fico, Kmec

Peniaze z plánu obnovy môžu byť podľa Fica štartom veľkých modernizačných programov

26.04.2024 13:54

Premiér Robert Fico to uviedol po pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov Petrom Kmecom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 128
Celková čítanosť: 593219x
Priemerná čítanosť článkov: 4635x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy