Založ si blog

Paríž – 7. časť. O tom ako som na záver v Paríži navštívil miesto bohémov a miesto nočných radovánok cez deň.

Pokračujeme  posledným dňom prehliadky Paríža. Nakoľko sme v ten deň mali v nohách už pekných pár kilometrov, využili sme služby parížskeho metra na prepravu k Montmartre. Parížske metro je asi jedno z najčistejších metier v Európe. Nie žeby som ich navštívil toľko, aby som mohol zrovnávať, viem to z čítania a z rozprávania iných, ktorí ich navštívili podstatne viac ako ja. Ja sa môžem popýšiť akurát budapeštianskym metrom, ktorým som sa mal možnosť zviezť niekedy vo svojej rannej mladosti.  Parížske metro bolo uvedené do prevádzky už v roku 1900, takže patrí k najstarším v Európe. Stanice metra boli naozaj čisté, zaujímavé, tak isto ako vlakové súpravy, ktoré však boli poriadne  prepchaté cestujúcimi. Často sme sa mali problém natlačiť, celý náš zájazd do vozňa za pár sekúnd, čo vlak stál na stanici. Samozrejme sme sa v strachu aby sme sa tam opustení nestratili, tlačili dnu ako Sásovčania (Hovorí sa o niekom, kto sa niekde tlačí, že sa tlačí ako Sásovčan. Aspoň u nás v strede Slovenska. Zhodou okolností som pôvodom Sásovčan a dokonca aj t.č. bývam na sídlisku Sásová).  Našťastie sme sa celí a všetci do nohy prepravili metrom až k samotnému Montmartre.

Montmartre je vŕšok, prezývaný tiež Balkón Paríža. Aj keď prevýšenie je len niečo okolo 130 metrov, je najvyšším bodom  mesta. Na jeho vrchol sa dá dostať buď schodami, ktorých je úctyhodných 222, alebo malou lanovkou, ktorej služby sme využili aj my. Určite nie preto, že by sme nevládali po schodoch, ale ostalo nám ešte niekoľko spoločných euráčov, tak sme ich takto minuli. Priznám sa, že lanovka padla celkom vhod :). Montmartre bola niekedy dedina, ktorá bola v roku 1860 pripojená k Parížu. Existuje hneď niekoľko, presnejšie dve verzie odvodenia vzniku názvu Montmartre. Prvé pochádza z pomenovania Mons Martis, čiže Marsov pahorok, ako chrám zasvätený bohovi Marsovi. Druhá verzia je odvodená od Mons Martyrum, teda Hora mučeníka. Údajne tu bol sťatý svätý Dionysius, prvý biskup Paríža. Na tomto mieste Paríža je neskutočne hustá koncentrácia umelcov, ktorí tu žijú svoj bohémsky život, ktorý predovšetkým znamená slobodu, ich umeleckú tvorbu a odmietanie všetkých ortodoxných politických a sociálnych hľadísk. Asi každý maliar ktorý tu pôsobil, zanechal na Montmartre svoju značku s udalosťami svojho života a umenia. Za bazilikou Sacré Coeur sa nachádza námestíčko du Tertre, ktoré je doslova presiaknuté farbami a umením. Na tomto námestí  je množstvo obchodíkov zo suvenírmi, galérií, reštaurácií, kaviarní. Okolo námestia je spleť uličiek, kde je stále atmosféra dávnych čias. Toto námestie je plné maliarov portrétov, ktorí sú tu pre turistov, sedia na stoličkách, či malých kovových sedátkach oproti stojanom, presne tak ako to tu robili pred storočiami.

Na Montmartre sa nachádza aj dominujúca bazilika Svätého srdca (Sacré Coeur). Základný kameň bol postavený v roku 1875, ale zasvätená bola až v roku 1919. Je navrhnutá v zvláštnom štýle, spojená je tu rímska a byzantská architektúra. V prednej časti baziliky  stoja  jazdecké sochy Ľudovíta Pobožného a Jany z Arku. Interiér baziliky je zdobený najväčšou mozaikou vo Francúzsku, zobrazujúcou sväté Ježišovo srdce, ktorému je bazilika zasvätená.

Stihli sme sa ešte pokochať nádherným výhľadom na Paríž, nakoľko Montmartre je na vŕšku a namierili sme si to z vŕška úzkymi uličkami na naše predposledné miesto ktoré sme stihli navštíviť v Paríži. Prešli sme okolo kaviarni, kde sa točil a odohrával dej filmu Amelia z Montmartre a zastavili sme sa až na malom námestí, kde je niekoľko nočných podnikov, z ktorých je najznámejší slávny kabaret Moulin Rouge, nad ktorým sa otáčajú lopatky veľkého svetelného veterného mlyna. Dnes patrí k najdrahším nočným podnikom Paríža, ale v minulosti práve sem chodili nemajetnejší umelci, aby si pozreli tamojšie tanečnice. Okrem Moulin Rouge sú tu ešte dva mlyny – kabarety, ale tie sú podstatne menšie.

Po prehliadke Moulin Rouge sme sa metrom presunuli na Námestie svornosti, ktoré bolo aj naše posledné miesto v Paríži, kde sme si počkali chvíľku na náš autobus, ktorým sme opustili za zvukov hudby Inkov toto mesto s nádejou v srdci že sa sem ešte niekedy vrátime.

Stanica parížskeho metra a v diaľke súprava ktorá nás prepravila k Montmartre.

 

Ulička plná obchodov so suvenírmi ktorá stúpa na Montmertre.

 

Na konci uličky nad nami sa belie bazilika Sacré Coeur ako šľahačková torta

 

Nádherný výhľad z Montmartre na Paríž

 

všadeprítomní pouliční zabávači

 

 

Miestni umelci..

 

 

 

Palacinka bola chutná ... teda manželka to tvrdila, ja som mäsožravec 🙂

 

Bazilika Svätého srdca (Sacré Coeur).

 

 

jeden z troch funkčných kabaret-mlynov

 

A tu je najznámejší, červený Moulin Rouge

 

Ulica erotických obchodov..

 

No a tu už na Námestí Svornosti pri egyptskom obelisku čakáme na autobus, ktorý nás odviezol na Slovensko..

 

.. čakáme za zvukov indiánskej hudby..

Rýchlovlak v hlave

31.07.2020

Prečítal som si jeden článok v časopise, kde boli popísané rôzne druhy meditácií. Jedna z nich ma zaujala tak, že som sa v nej našiel. Niečo podobné sa deje teraz aj mne. Predstavte si, ako sedíte v rýchlovlaku. Za oknom pozorujete, ako sa krajina rýchlo mihá. Teraz si predstavte, že sedíte v osobnom vlaku a okolitú krajinu vnímate oveľa lepšie. Máte šancu, čas vidieť [...]

Aj o tom, ako som si svoje prvé runy vyrobil

10.12.2019

Od včerajšieho dňa mi vnútorný hlas, čiže moje vyššie Ja hovorí, aby som sa čo to naučil o runách. Zase je tu asi niečo, čomu sa mám venovať, alebo priučiť, poučiť z niečoho… a to sú runy. Doteraz som len vedel že runy sú, že majú istú moc, že ich dlhú dobu ohrievali pod svojimi krídlami Kelti, starí Germáni, hoci história rún siaha oveľa ďalej. Viem o [...]

Babolety . . . urpínske

17.10.2019

Znovu bol krásny deň babieho leta a voľba menšieho výletu padla na neďaleký Urpín vedľa ktorého je prilepená Banská Bystrica. Cesta naň viedla popri rozprávkovom dome. (pre nedeformovaný pohľad klik na obrázky) Aj Banská Bystrica má svoj strašidelný dom. Určite nie jeden a ani o tomto som si nie istý či v ňom straší, ale počul som o tom 🙂 Cestu mi spestrila [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 128
Celková čítanosť: 592382x
Priemerná čítanosť článkov: 4628x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy