Založ si blog

Viete že? … Vianočný stromček

vianocny stromcek

Vianočný stromček a prvé zmienky o vianočnom stromčeku, ktorý bol zdobený ovocím a sladkosťami pochádzajú zo 16. storočia z Brém. Neskôr sa v 17. storočí  vianočný stromček rozšíril v Nemecku a Rakúsku. Začiatkom 19. storočia sa zjavuje  v Čechách a neskôr aj na Slovensku. Na vidiek sa vianočný stromček dostal od 60. rokov 19. storočia.  Obce ktoré boli v blízkosti miest, hradov a zámkov preberali túto novotu skôr než tie ktoré boli ďalej. Vianočný stromček sa najskôr ujal v zámožnejších, neskôr aj v chudobnejších rodinách. Stromčeky sa zvykli vešiavať na strop alebo sa stavali  na stolček. Najskôr sa zdobili skromne,  perníčkami, domácim pečivom, sušeným ovocím, domácky vyrobenými ozdobami z papiera, či obyčajného, alebo farebného. Ako osvetlenie stromčeka sa spočiatku dávali voskové sviečky.
Po roku 1900 vytlačili stromčeky  do tej doby veľmi obľúbené staročeské jasličky. Rozšírenie vianočných stromčekov v domácnostiach hlavne na vidieku ovplyvnila staršia tradícia a to zelené ratolesti v každom dome. Symbolizovali nový život a zdravie pre všetkých. Pastieri ich zastrkávali aj za vráta chlieva ako záštitu dobytka pred všetkým zlým. Hospodári zas za trámy v chalupe, aby chránili svoju rodinu.
S vianočným stromčekom súvisí aj tradícia vzájomného  obdarúvania sa. Štedrosť si neprejavovali len ľudia medzi sebou, ale aj k svojmu dobytku. Darčeky si dávali navzájom príbuzní, priatelia, ale na štedrovečerný darček čakali predovšetkým deti. Väčšinou to boli len darčeky od rodičov – okrem jabĺk a orechov najčastejšie obuv a veľmi jednoduché hračky.

No a v posledných rokoch sa z vianočného stromčeka stal módny trend. Objavujú sa stromčeky zdobené jednofarebne, dvojfarebne, stromčeky ladené s interiérom v byte, stromčeky  postavené naopak, alebo rôzne nahrážky vianočných stromčekov kombinované napríklad s exotikou.

Tak nech si každý z Vás vyzdobí ten svoj stromček podľa svojich predstáv, nech sa v jeho blízkosti cítite príjemne, hlavne v kruhu svojej rodiny.

Rýchlovlak v hlave

31.07.2020

Prečítal som si jeden článok v časopise, kde boli popísané rôzne druhy meditácií. Jedna z nich ma zaujala tak, že som sa v nej našiel. Niečo podobné sa deje teraz aj mne. Predstavte si, ako sedíte v rýchlovlaku. Za oknom pozorujete, ako sa krajina rýchlo mihá. Teraz si predstavte, že sedíte v osobnom vlaku a okolitú krajinu vnímate oveľa lepšie. Máte šancu, čas vidieť [...]

Aj o tom, ako som si svoje prvé runy vyrobil

10.12.2019

Od včerajšieho dňa mi vnútorný hlas, čiže moje vyššie Ja hovorí, aby som sa čo to naučil o runách. Zase je tu asi niečo, čomu sa mám venovať, alebo priučiť, poučiť z niečoho… a to sú runy. Doteraz som len vedel že runy sú, že majú istú moc, že ich dlhú dobu ohrievali pod svojimi krídlami Kelti, starí Germáni, hoci história rún siaha oveľa ďalej. Viem o [...]

Babolety . . . urpínske

17.10.2019

Znovu bol krásny deň babieho leta a voľba menšieho výletu padla na neďaleký Urpín vedľa ktorého je prilepená Banská Bystrica. Cesta naň viedla popri rozprávkovom dome. (pre nedeformovaný pohľad klik na obrázky) Aj Banská Bystrica má svoj strašidelný dom. Určite nie jeden a ani o tomto som si nie istý či v ňom straší, ale počul som o tom 🙂 Cestu mi spestrila [...]

zuby, zubár, čeľustný ortopéd, strojček, zubný strojček

Najvychytenejšie destinácie zubnej turistiky: Hrozí exodus Slovákov za lacnejším chrupom? Pozor na riziká, hovoria experti

25.04.2024 05:00

Kým pre našincov sú často výhodnejšie ceny za hranicami, za slovenskými zubármi cestujú pacienti aj z USA.

Matúš Šutaj Eštok, Vianoce, hasiči, policajti, Štedrý deň

Policajti vo veľkom odchádzajú do civilu. Šutaj Eštok ich chce udržať tisícovými odmenam

25.04.2024 04:00

Kým financmajster uťahuje opasok, minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas) sľubuje policajtom nové finančné príspevky, ako aj valorizáciu tých, čo už dostávajú

gangy, švédsko

Na podujatie švédskej Ľavicovej strany vtrhli útočníci, hlásia troch zranených

24.04.2024 23:24

Večerné podujatie v Štokholme malo byť o rastúcom fašizme vo Švédsku.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 128
Celková čítanosť: 592993x
Priemerná čítanosť článkov: 4633x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy